Soul & Meditation

How I Manage My Daily Practices While Working a Corporate Job

(for the english version please scroll down)

main-photo

Acordar às 6h da manhã; praticar umas saudações ao sol e agradecer pelo novo dia; beber um copo de água morna com limão e um chá de gengibre para acordar e hidratar o corpo. Estar no tapete de yoga às 6h30/7h e depois de um rápido treino físico, praticar treino mental através de 15 minutos de meditação. Terminar afirmando as intenções para o dia, arranjar-me e tomar o pequeno almoço pelas 8h30. Viver o dia. Chegar a casa pelas 19h/19h30, organizar o próximo dia e cozinhar um delicioso jantar com alguém que amas. Dedicar tempo ao relaxamento e praticar gratidão pelas 21h. Estar na cama a ler pelas 21h30 e a dormir pelas 22h30. Fazer o mesmo no dia seguinte.

Parece-te um bom e organizado plano, um dia equilibrado onde consegues encaixar todas as tuas práticas e ainda ter tempo para o teu trabalho das 9h às 17h? Não?!

Bem, esta é a minha rotina diária. Trabalho como psicóloga organizacional numa das maiores empresas portuguesas onde actuo no departamento de RH. Como poderás imaginas, o trabalho não é fácil, gerir pessoas não é fácil; lidar não só com as suas vidas profissionais como pessoais traz associado um peso. Somos frequentemente os primeiros a chegar e os últimos a sair. Sendo assim, como é que atingimos este equilíbrio entre um trabalho exigente e os nosso bem-estar?

A maior parte dos meus colegas, amigos e família vive em piloto automático: dormir pouco, trabalhar demais, treinar raramente e comer pobremente. E o resultado é que andam infelizes, a desejar que o dia tivesse 6 horas extra, a queixarem-se sobre o seu trabalho, de como não têm tempo para ver as famílias, estão sempre cansados e a ganharem peso!

É tudo uma questão de perspetiva! Como humanos, somos propensos a fazermos o que queremos e a procrastinar sobre o que não queremos e quando de facto o fazemos normalmente é porque “devemos”. Para mim, realizar as minhas práticas diárias é muito importante e é o que me permite atingir o equilíbrio que todos queremos. Deixo-te aqui as minhas dicas:

  1. Prioriza 

Chega à conclusão de que o dia só tem 24 horas e que nem tudo o que te propões fazer vai de facto acontecer. O truque é decidir o que é realmente importante para ti e focares-te nisso. Queres ir ao ginásio ou preferes ficar em casa e fazer uma sessão de yoga? Se calhar o melhor é mesmo mais 30 minutos de sono e não faz mal, ouve o teu corpo!

  1. Não te culpes

Se não conseguires concretizar tudo a que te propuseste hoje, amanhã será outro dia maravilhoso para o fazeres, não te preocupes tanto. Se calhar num dia tens o horário super preenchido e aquela sessão de ginásio não vai acontecer; fazer 15 minutos extra de meditação para te ajudar a relaxar e desacelerar.

  1. Dança ao teu próprio ritmo

Pessoalmente, aprecio os benefícios de acordar e deitar cedo; acordo com os passarinhos, saúdo o sol e quando está de noite novamente, o meu corpo sabe que é tempo de ir dormir. Nem toda a gente funciona deste modo, eu certamente não funcionava, leva tempo até encontrares o teu ritmo.

Acima de tudo, lembra-te de que és o responsável pela tua vida e tens o poder de a mudar!

balance-1310082_1920

Waking up at 6:00 am, saluting the sun and thanking for another day, having a warm lemon water and a ginger tea to wake up and rehydrate the body. Being on the yoga mat or in the gym by 6:30/7:00 am. Getting a good workout in, followed by 15 minutes of meditation. Setting your intentions for the day, getting ready and having a nourishing an revitalizing breakfast by 8:30 am. Go on about the day. Getting home by 7:00/7:30 pm, organize the next day and cook a well-balanced and delicious dinner with the love of your life. Having some down time and practicing gratefulness at 9:00 pm. Being in bed reading by 9:30 and sleeping by 10:30 pm. Do it again the next day.

Sounds like a well thought out plan, a pretty balanced day, getting all of your practices in and still finding time to go to your 9 to 5 work, right? No?!

Well, this is my daily routine. I am a social and organizational psychologist working in one of the biggest companies in my country where I have a job in the HR department. As you can imagine, the job isn’t easy; managing people isn’t easy; dealing not only with their professional lives as well as their personal lives takes a toll on everyone. We’re frequently the first ones in and the last ones out. So, how do we manage to find balance between a demanding job and our personal wellth goals?

Many of my coworkers, friends and family have a pretty standard life: Sleeping too little, working too much, exercising rarely and eating poorly. And they are miserable, wishing they had an extra 6 hours in the day, complaining about their work, how they don’t get to see their families, how they are always tired and getting fat!

Well, it’s all about perspective and priorities people! As humans, we are prone to do what we want and procrastinating about what we don’t and when we do it it’s often because we “should”. So for me, getting my practices in is very important for achieving that balance we all want. So here are my tips:

  1. Prioritize

Realize that the day is only 24 hours long and not everything little thing we wish for is going to happen. The trick is deciding what is important for you and focusing on that. Do you want to go to the gym or do you prefer staying in and doing a nice yoga flow? Maybe for you is another 30 minutes of sleep and that’s ok. Listen to your body!

  1. Don’t blame yourself

If you are not able to do all of the things you set yourself up to do in a day don’t worry, tomorrow is another beautiful day and maybe one day you’re super overwhelmed at work and your gym session just doesn’t happen. Fit in an extra 15 minutes of meditation, it will help you relax and wind down.

  1. Dance to your own rhythm

For me, I really relish the benefits of waking up early and going to bed early, I wake up with the birds, salute the sun and when it’s dark again my body knows it’s time to sleep. Not everyone is wired like that – I certainly wasn’t – so take the time to find your groove.

Most of all, know that you set your life up and you have the power to change it! 

 

https://www.instagram.com/focusonblurry/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s